duminică, 21 decembrie 2014

Luaţi de citiţi


Materialul e din 1983. Lucrurile nu s-au schimbat prea mult, desi au trecut mai bine de 30 de ani. 


 UNELE ELEMENTE COMPONENTE ALE CONDUCERII PREVENTIVE

Prin conduita preventivă inţelegem prudenţa de care trebuie să dăm dovadă in toate situaţiile cind ne aflăm la volan şi chiar înainte de a pleca la drum, cerîndu-ne să medităm asupra oricăror eventualităţi ulterioare care ne-ar putea modifica sau împiedica buna desfăşurare a deplasării cu maşina.
Conduita preventivă cuprinde şi o serie de elemente neprevăzute dar posibile şi, deci, de luat în calcul, altele sint rezolvate spontan datorită unei practici mai indelungate in tehnica conducerii auto. Omul, cît trăieşte învaţă, zice o vorbă din bătrlni. Acest dicton se pare că se potriveşte cel mai bine atunci cînd îl raportăm la conducătorii de autovehicule.

1. Inainte de a pleca la drum :
- să fim foarte bine odihniţi;
- să verificăm vehiculul din punct de vedere tehnic;
- să cunoaştem ce distanţă urmează a parcurge;
- să cunoaştem caracteristicile traseului pe care urmează a-l parcurge. Să ştim sau să ne informăm despre prognoza timpului;
- să alegem traseul cel mai puţin aglomerat şi să evităm pe cît posibil deplasarea pe timpul nopţii;
- să verificăm roata de rezervă şi să avem in portbagaj cric, coarbă, pompă de umflat, chei fixe, un patent, şurubelniţe, becuri de rezervă, siguranţe etc.;
- să nu ne supraalimentăm sau să plecăm la drum subalimentaţi ;
- să facem plinul cu carburant pentru o autonomie de drum cît mai mare;
- dacă purtăm ochelari, să avem o pereche in seiful vehiculului. Să nu uităm documentele necesare conducerii auto sau documentele vehiculului, pentru a nu face cale întoarsă iar după aceea să trebuiască să ne grăbim folosind o viteză mare pentru a recupera timpul pierdut.

2. Pe drum:
- inainte de plecare să reglăm exact scaunul, oglinzile retrovizoare, farurile, să ne prindem centura de siguranţă (inclusiv pasagerul din faţă). Să fim atenţi daca uşile au fost inchise etanş. Să nu plecăm cu frina de mană trasa,  pentru că gripăm saboţii  şi în loc să mergem la... mare, mergem la staţiile de asistenţă tehnică ale Automobil Clubului Român (A.C.R.  Dacă e cazul, fireşte, pentru a ieşi din impas solicităm depanarea A.C.R., formind ori unde ne-am afla numărul de telefon 12345, iar după remedierea defecţiunii ne putem continua liniştiţi drumul la mare, la munte sau acolo unde ne-am propus să mergem;
- după circa două ore de mers să oprim in locurile special amenajate şi să ne relaxăm prin cîteva mIşcări de gimnastică. Aerisim habitaclul automobilului prin deschiderea uşilor din dreapta. tnainte de a porni din nou, ne uităm pe sub vehicul şi prin jurul său;
- in timpul mersuluI să privim numai şi numai in faţă. chiar daca cei ce ne insoţesc exclamă spontan "Uite ce frumos e acolo!" Omul de la volan trebuie să privească drumul şi marginile lui, fiind mereu atent şi la distanţa faţă de vehiculul din fata şi spatele său;
- să folosim in permanenţă o viteză economlicoasă adecvată condiţiilor de drum şi de trafic pentru a putea opri în orice împrejurare. Fiind atent în faţă, putem uşor anticipa intenţiile celor în urma cărora ne deplasăm şi putem opri uşor, lejer, fără să solicităm agresiv frina de serviciu;
- trebuie sa. ridicam imediat piciorul de pe acceleraţie dacă s-au aprins lampile « Stop » ale vehiculului ce se deplasează in faţa noastra. In timpul mersului sa nu manipulam butoanele aparatului de radio, ori să cautăm un alt post aflat pe o alta frecvenţa. Să evitam pe cit posibil fumatul sau mincarea la volan. Putem minca sau fuma făra nici un risc, in locul de staţionare;
- nu este bine sa ne angajam in depasiri nesigure, hazardate. Depaşirile, viteza şi neacordarea prioritatii sint cele mai frecvente cauze de accidente, ca şi neatenţla sau oboseala la volan (care determină chiar adormirea) ;
- la trecerile de cale ferată nepazite, să oprim şi sa ne asigurăm inainte de traversare. O ciocnire cu un tren este iremediabilă, este adică o catastrofa;
- la volan sa lasam in afara vehiculului necazurile, nervii, tensiunea unor discuţii contradictorii cu prietenii sau cu unii membri al familiei (in special cu soacra). La volan trebuie să fim destinşi, relaxaţi, calmi;
- sa nu aşteptam  sa se abureasca geamurile. Trebuie sa le deschidem din timp pentru a preveni aburirea şi pentru a putea să pătrundă In interior permanent, pentru respiraţia noastră. aer curat, care are astfel un dublu efect;
- efnd manevrăm vehiculul inapoi, să-l supraveghem in partea din spate prin fntoarcerea capului, nu exclusiv prin oglinda retrovizoare. Să nu supraincarcam automobilul, deoarece ii modificăm astfel stabilitatea în mers, în special cînd vintul suflă în rafale laterale sau ne interferăm cu vehicule de mare gabarit. De asemenea, în aceste cazuri nici frina nu va ţine egal pe toate roţile.

Principalul factor al conduitei preventive - fără a avea pretenţia că am epuizat nici un sfert din enumerate ce ar putea fi cuprinse in această tematică a conducerii preventive, pe care intenţionat am lăsat-o ceva mai la urmă - este legat de înţelegerea noastră a tu,turor, conducatori de vehicule sau pietoni, că nu este totul să ştim pe de rost regulile de comportament legal atunci cind folosim drumul public, ci, important este să le aplicăm ori de cîte ori folosim drumul public. Aceasta este condiţia sine qua non a acelei atitudini corecte care ne fereşte de a fi implicaţi în evenimente rutiere.
Acceptind conduita preventivă ca expresie a conştiinţei, a atitudinii conştiente, deliberate a participanţilor la trafic, bazîndu-ne pe comportamentul disciplinat, al tuturor deopotrivă, pe capacitatea în parte a fiecăruia din noi de a evita accidentele ce le pot genera partenerii de drum, fie ei conducători de vehicule, fie pietoni, putem fi siguri că vom contribui astfel la diminuarea, la descreşterea numărului de accidente şi în special la scăderea consecinţelor rezultate din aceste evenimente nedorite.
Toate aceste neajunsuri pot fi eliminate dacă fiecare am da dovadă de atenţie, de prevedere, judecată şi îndemînare. Dar atenţia, prevederea, judecata şi indeminarea trebuiesc folosite simultan, altfel îşi pierd eficienţa.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu