Materialul e din 1983. Lucrurile nu
s-au schimbat prea mult, desi au trecut mai bine de 30 de ani.
Prin conduita
preventivă inţelegem prudenţa de care trebuie să dăm dovadă in toate situaţiile
cind ne aflăm la volan şi chiar înainte de a pleca la drum, cerîndu-ne să
medităm asupra oricăror eventualităţi ulterioare care ne-ar putea modifica sau
împiedica buna desfăşurare a deplasării cu maşina.
Conduita preventivă cuprinde şi o serie de elemente neprevăzute
dar posibile şi, deci, de luat în calcul, altele sint rezolvate spontan
datorită unei practici mai indelungate in tehnica conducerii auto. Omul, cît trăieşte învaţă, zice o vorbă din
bătrlni. Acest dicton se pare că se potriveşte cel mai bine atunci cînd îl
raportăm la conducătorii de autovehicule.
1. Inainte de
a pleca la drum :
- să fim foarte bine odihniţi;
- să verificăm vehiculul din punct de
vedere tehnic;
- să cunoaştem ce distanţă urmează a
parcurge;
- să cunoaştem
caracteristicile traseului pe care urmează a-l parcurge. Să ştim sau să ne
informăm despre prognoza timpului;
- să alegem traseul cel
mai puţin aglomerat şi să evităm pe cît posibil deplasarea pe timpul nopţii;
- să verificăm roata
de rezervă şi să avem in portbagaj cric, coarbă, pompă de umflat, chei fixe, un
patent, şurubelniţe, becuri de rezervă, siguranţe etc.;
- să nu ne supraalimentăm
sau să plecăm la drum subalimentaţi ;
- să facem plinul cu
carburant pentru o autonomie de drum cît mai mare;
- dacă purtăm
ochelari, să avem o pereche in seiful vehiculului. Să nu uităm documentele
necesare conducerii auto sau documentele vehiculului, pentru a nu face cale
întoarsă iar după aceea să trebuiască să ne grăbim folosind o viteză mare
pentru a recupera timpul pierdut.
2. Pe drum:
- inainte de plecare
să reglăm exact scaunul, oglinzile retrovizoare, farurile, să ne prindem
centura de siguranţă (inclusiv pasagerul din faţă). Să fim atenţi daca uşile au
fost inchise etanş. Să nu plecăm cu frina de mană trasa, pentru că gripăm saboţii şi în loc să mergem la... mare, mergem la
staţiile de asistenţă tehnică ale Automobil Clubului Român (A.C.R. Dacă e cazul, fireşte, pentru a ieşi din impas
solicităm depanarea A.C.R., formind ori unde ne-am afla numărul de telefon
12345, iar după remedierea defecţiunii ne putem continua liniştiţi drumul la
mare, la munte sau acolo unde ne-am propus să mergem;
- după circa două ore
de mers să oprim in locurile special amenajate şi să ne relaxăm prin cîteva
mIşcări de gimnastică. Aerisim habitaclul automobilului prin deschiderea uşilor
din dreapta. tnainte de a porni din nou, ne uităm pe sub vehicul şi prin jurul
său;
- in timpul mersuluI
să privim numai şi numai in faţă. chiar daca cei ce ne insoţesc exclamă spontan
"Uite ce frumos e acolo!" Omul de la volan trebuie să privească drumul
şi marginile lui, fiind mereu atent şi la distanţa faţă de vehiculul din fata
şi spatele său;
- să folosim in
permanenţă o viteză economlicoasă adecvată condiţiilor de drum şi de trafic
pentru a putea opri în orice împrejurare. Fiind atent în faţă, putem uşor anticipa
intenţiile celor în urma cărora ne deplasăm şi putem opri uşor, lejer, fără să
solicităm agresiv frina de serviciu;
- trebuie sa. ridicam
imediat piciorul de pe acceleraţie dacă s-au aprins lampile « Stop » ale
vehiculului ce se deplasează in faţa noastra. In timpul mersului sa nu manipulam
butoanele aparatului de radio, ori să cautăm un alt post aflat pe o alta
frecvenţa. Să evitam pe cit posibil fumatul sau mincarea la volan. Putem minca
sau fuma făra nici un risc, in locul de staţionare;
- nu este bine sa ne
angajam in depasiri nesigure, hazardate. Depaşirile, viteza şi neacordarea prioritatii
sint cele mai frecvente cauze de accidente, ca şi neatenţla sau oboseala la
volan (care determină chiar adormirea) ;
- la trecerile de
cale ferată nepazite, să oprim şi sa ne asigurăm inainte de traversare. O
ciocnire cu un tren este iremediabilă, este adică o catastrofa;
- la volan sa lasam in
afara vehiculului necazurile, nervii, tensiunea unor discuţii contradictorii cu
prietenii sau cu unii membri al familiei (in special cu soacra). La volan
trebuie să fim destinşi, relaxaţi, calmi;
- sa nu aşteptam sa se abureasca geamurile. Trebuie sa le
deschidem din timp pentru a preveni aburirea şi pentru a putea să pătrundă In
interior permanent, pentru respiraţia noastră. aer curat, care are astfel un
dublu efect;
- efnd manevrăm
vehiculul inapoi, să-l supraveghem in partea din spate prin fntoarcerea
capului, nu exclusiv prin oglinda retrovizoare. Să nu supraincarcam
automobilul, deoarece ii modificăm astfel stabilitatea în mers, în special cînd
vintul suflă în rafale laterale sau ne interferăm cu vehicule de mare gabarit.
De asemenea, în aceste cazuri nici frina nu va ţine egal pe toate roţile.
Principalul factor al conduitei preventive - fără a avea
pretenţia că am epuizat nici un sfert din enumerate ce ar putea fi cuprinse in
această tematică a conducerii preventive, pe care intenţionat am lăsat-o ceva
mai la urmă - este legat de înţelegerea noastră a tu,turor, conducatori de vehicule
sau pietoni, că nu este totul să ştim pe de rost regulile de comportament legal
atunci cind folosim drumul public, ci, important este să le aplicăm ori de cîte
ori folosim drumul public. Aceasta este condiţia sine qua non a acelei atitudini corecte care ne fereşte de a fi
implicaţi în evenimente rutiere.
Acceptind conduita preventivă ca expresie a conştiinţei, a
atitudinii conştiente, deliberate a participanţilor la trafic, bazîndu-ne pe
comportamentul disciplinat, al tuturor deopotrivă, pe capacitatea în parte a
fiecăruia din noi de a evita accidentele ce le pot genera partenerii de drum, fie
ei conducători de vehicule, fie pietoni, putem fi siguri că vom contribui
astfel la diminuarea, la descreşterea numărului de accidente şi în special la
scăderea consecinţelor rezultate din aceste evenimente nedorite.
Toate aceste neajunsuri pot fi eliminate dacă fiecare am
da dovadă de atenţie, de prevedere, judecată şi îndemînare. Dar atenţia,
prevederea, judecata şi indeminarea trebuiesc folosite simultan, altfel îşi
pierd eficienţa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu